Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger
Foretaket har konsesjon fra Finanstilsynet til å yte investeringstjenester i henhold til verdipapirhandelloven §2-1 (1), nr. 1, 2 og 5 og tilknyttede tjenester nr. 1 og 5. Foretaket er omfattet av lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (Åpenhetsloven).
Generell informasjon
Styret har det overordnede ansvaret for at Foretaket gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med lovens krav. Det er utarbeidet en styregodkjent rutine som har som formål å legge til rette for at Foretaket gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med åpenhetsloven, herunder at Foretaket identifiserer og håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Rutinen legger også til rette for overholdelse av Foretakets redegjørelses- og informasjonsplikter overfor allmenheten etter loven.
Foretakets Compliance ansvarlig og daglig leder har ansvaret for å følge opp den praktiske overholdelsen av rutinen. Rutinen, og Foretakets aktsomhetsvurdering, oppdateres dersom det skjer endringer i Foretakets virksomhet eller i Foretakets omgivelser som kan ha innvirkning på aktsomhetsvurderingen eller øvrige plikter etter loven.
Samtlige ansatte i Foretaket er kjent med rutinen og skal melde fra til Foretakets compliance-ansvarlig, eller daglig leder, dersom det oppstår situasjoner som ikke er løst i rutinen og/eller tilsier at de vurderingene som gjøres i rutinen bør gjennomgås nærmere av ledelsen.
Kartlegging og vurdering av negative konsekvenser
Som ledd i aktsomhetsvurderingen har foretaket kartlagt og vurdert faktisk og potensiell negativ påvirkning/skade ut fra
- Egen virksomhet, og
- Leverandører og forretningspartnere
Når det gjelder egen virksomhet, så yter Foretaket investeringstjenesten investeringsrådgivning. Investeringsrådgivningen og produktutvalget Foretaket tilbyr til kundene er imidlertid begrenset til fond, i motsetning til for eksempel investering i enkeltprodukter som aksjer, obligasjoner, eller annen form for direkte finansiering av en utsteders virksomhet. Foretaket anser at det gjennom investeringsrådgivningen bare er en risiko for at Foretaket indirekte bidrar til negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, ved at fondene kan være (direkte eller indirekte) investert i utstedere som er ansvarlige for slike negative konsekvenser.
For å avdekke mulig risiko blir selskap som inngår i fondene overvåket for mulige brudd på internasjonale normer som ILOs kjernekonvensjoner og menneskerettighetserklæringen, såkalt kontroverssøk. Overvåkningen søker å fange opp forhold direkte tilknyttet selskapene samt deres leverandørkjeder.
Tillatelsen til å formidle ordre på vegne av kunder er en tjeneste av utpreget teknisk karakter, og anses ikke å kunne ha faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Når det gjelder Foretakets leverandører og forretningspartnere er disse for det vesentligste, kunnskaps- og teknologibedrifter som er underlagt krav til ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsmiljø på samme måte som Foretaket, og som har systemer for å følge opp etterlevelsen av slike krav.
Beskrivelse av tiltak
Ved investeringsrådgivning er Foretaket å anse som distributør av de finansielle instrumenter etter verdipapirforskriften kapittel 9. Foretaket er etter verdipapirhandelloven § 9-19 og verdipapirforskriften kapittel VII underlagt nærmere bestemte produkthåndteringsregler. I henhold til reglene har Foretaket etablert interne prosesser for godkjennelse av produkter som inngår i Foretakets sortiment.
Ovennevnte risiko (dvs. i forbindelse med investeringsrådgivning der det plasseres kapital i fond) håndteres ved at Produktgodkjennelseskomiteen – som et ledd i produktstyringen – vurderer den konkrete risikoen for at Foretaket bidrar betydelig til negative konsekvenser for menneskerettighetsbrudd og anstendige arbeidsforhold. Som en del av godkjenningsprosessen innhenter Foretaket en redegjørelse fra produsentene av
finansielle instrumenter som er underlagt åpenhetsloven og eventuelt tilsvarende regelverk for produsenter hjemmehørende utenfor Norge.
På bakgrunn av ovennevnte vurdering, har Foretaket ikke avdekket faktiske eller potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold, for de fondene som er vurdert i Produktgodkjennelseskomiteen.
Styret i Grieg Investor AS
11.05.2023